Social media trends voor 2018 - WE Bronckhorst

Social media trends voor 2018

februari 7th, 2018 Posted by Social media No Comment yet

De wereld van de sociale media is constant in beweging. Constant zijn er ontwikkelingen en schieten er nieuwe social media platformen als paddenstoelen uit de grond. Zo is 2017 nu al het jaar van Snapchat en tijdelijke content in het algemeen. Denk hierbij ook aan de Instagram en Facebook verhalen en het minder gebruikte Whatsapp verhalen. Genoeg over 2017. We staan aan het begin van een nieuw jaar vol met interessante ontwikkelingen. In deze blog zal ik dieper in gaan op de nieuwste snufjes op het gebied van social media die eraan zitten te komen voor 2018.

Video for the win

In 2017 hebben we allemaal kunnen zien dat het gebruik van video als content explosief gestegen is. Het is dus van belang dat je als bedrijf aan de slag of verder gaat met videocontent. Tegenwoordig kijken mensen het liefste een video als ze door de newsfeed scrollen. Dit is zowel op B2C als B2B. Videomarketing zal zich alleen maar verder ontwikkelen in 2018 en zal wel eens uit kunnen groeien tot de meest gebruikte content.

 

Virtual reality

In 2018 zullen we het gebruik van VR content ook alleen maar zien toenemen. Momenteel is de markt nog niet extreem groot maar dat gaat niet lang meer duren. Marketeers hebben door dat Virtual Reality een perfecte manier is om een krachtige boodschap over te brengen aan de doelgroep. Hierdoor zien we dat het gebruik van VR steeds verder toeneemt en dat zal in de rest van 2018 niet anders zijn. Denk hierbij aan het maken van 360 graden video of live stream video’s met vitrual reality.

Chatbots

In mijn vorige blogs heb ik al meerdere malen aandacht besteed aan de chatbots die geïntegreerd kunnen worden voor de Messenger functie van Facebook. Deze chatbots worden steeds geavanceerder en kunnen ook steeds meer informatie voor u filteren. De chatbot zal in 2018 nog veel meer gebruikt gaan worden naar mijn verwachting. De chatbot zal meer gebruikt gaan worden omdat bedrijven hiermee hun klanten en andere bedrijven 24/7 klantenservice kunnen bieden. Verder bespaart de chatbot enorm veel tijd omdat de bot alle veel gestelde vragen direct kan beantwoorden aan de hand van een script zonder dat er een mensen aan te pas komt.

Kopieergedrag

Wat we in 2017 al zagen met bijvoorbeeld de story’s van Instagram en WhatsApp is dat het concept is overgenomen van Snapchat. Dit zogenaamde ‘kopieergedrag’ zien we steeds vaker bij de verschillende sociale kanalen. Dit kan verschillende redenen hebben maar ik denk dat het te maken heeft met een volwassen markt.  De ontwikkelaars hebben moeite met nieuwe tools te bedenken die er nog niet zijn. Als er dan toch een nieuw snufje is wat goed aanslaat zie je dat alle grote social media platforms volgen. Mijn verwachting is dat dit alleen maar meer zal toenemen in 2018.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze blog dan hoor ik ze graag! Als u nog nieuwe trends heeft op het gebied van social media hoor ik ze ook graag want de wereld van social media staat nooit stil!

 

Tags: , ,